Czyli morał i inspiracja jako cel każdej historii i storytellingu dla lidera.
Czym jest wniosek / morał / przekaz lub pointa historii?
W storytellingu inspiracyjnym kluczowe jest, by słuchacze „coś z tej historii wzięli”. Największą pokusą jest… przedstawienie im tego wprost:
Dzięki tej przygodzie nauczyłam się, że warto ciężko pracować i dawać z siebie 110% aby po kilku latach dostać awans
aktualna menedżerka wspinająca się na kolejne szczeble kariery
To oczywiście NIE jest błąd, wiele razy widzimy takie podejście w książkach czy filmach. Często autor bądź reżyser wykorzystuje finalny dialog głównego bohatera z przyjacielem lub mentorem, by pokazać jego przemianę.
Chodzi o przemianę bohatera!
Bo morał to nic innego jak pokazanie przemiany bohatera. Czy on NAPRAWDE zmienił się dzięki tej historii? Jeśli zastosujesz poprawnie całą konstrukcję storytellingu, czyli:
- opiszesz bohatera z krwi i kości jako prawdziwego człowieka, z którym
- można się utożsamić, a konkretnie twoi słuchacze będą mogli się z nim utożsamić
- jeśli pokażesz, że wyzwanie z którym się mierzy było ważne, kluczowe dla jego życia w tym momencie
- i jeśli pokażesz, że jego zmagania były naprawdę trudne, wymagały od niego wytrwałości i zmiany charakteru
- wtedy i tylko wtedy możesz liczyć na efekt ACHA!