Dramat w sześciu słowach
Najkrótszy dramat opisany – ponoć – przez mistrza zwięzłego słowa, Ernesta Hemingwaya, zawiera dokładnie 6 słów. Ponoć, gdyż pisarskie „śledztwo” wskazuje na to, że podobne ogłoszenia istniały w gazetach na początku zeszłego wieku.
Jak głosi legenda, Hemingway wziął udział w zakładzie – przyjaciele postawili na to, czy jest w stanie napisać historię dramatyczną w sześciu słowach. Zakład wygrał? Myślę, że tak.
Opowiadać długo potrafi wielu. Opowiadać krótko i dobrze – mało kto. W #storytelling stosuj zasadę:
Perfekcję osiąga się wtedy, gdy nie można już nic odjąć, a nie dodać
Krótkie historie w biznesie
Opowiadanie, które trwa kilkanaście minut może być trudne do zastosowania w biznesowym kontekście. Szukamy raczej krótkich, mocnych form. Takich, które można zastosować jako mocny początek, czyli hak narracyjny. Innymi esencjonalnymi historiami są alegorie i porównania. Dlatego zachęcam cię do posiadania w swoim „narzędziowniku” kilkunastu sprawdzonych i krótkich historii. Oraz do kolekcjonowania i testowania nowych!
Elevator Speech
Umiejętność szybkiego i skutecznego przedstawienia swoich kompetencji czy projektu jest często decydująca. Tutaj pojawia się storytelling i „Elevator Speech”. Krótka historia w formie prezentacji, którą można przedstawić w symbolicznym czasie podróży windą z parteru na najwyższe piętro, gdzie gabinet ma „szef wszystkich szefów”. Jest to doskonałe narzędzie do szybkiego zwrócenia uwagi i przekonania o wartości, którą niesiemy.
Co to jest Elevator Speech?
Elevator Speech, znany również jako „pitch” czy „30-sekundowy mówca”, to krótka prezentacja, zazwyczaj trwająca od 30 sekund do dwóch minut, mająca na celu przekazanie kluczowych informacji o sobie, swoich umiejętnościach, projekcie czy firmie.
Jak przygotować Elevator Speech?
- Zdefiniuj Cel: Przed rozpoczęciem przygotowań określ, jaki jest główny cel twojej prezentacji. Czy chcesz zdobyć nowego klienta, zainteresować potencjalnego pracodawcę, czy może pozyskać współpracownika do projektu?
- Identyfikuj Kluczowe Elementy: Wybierz najważniejsze informacje, które chcesz przekazać. Skup się na swoich głównych osiągnięciach, umiejętnościach czy wartości, jakie możesz dostarczyć.
- Dostosuj do Odbiorcy: Przygotuj kilka wersji Elevator Speech, dostosowanych do różnych odbiorców. To pozwoli ci elastycznie reagować na różne sytuacje.
- Skracaj, skracaj, skracaj! Ogranicz swoją prezentację do absolutnych minimum. Im krótsza, tym lepiej. Pamiętaj, że celem jest zainteresowanie odbiorcy, nie przekroczenie czasu podróży windą.
- Przetestuj i Dostosuj: Przetestuj swoje Elevator Speech przed przyjaciółmi, kolegami czy mentorami. Odbiór i ewentualne sugestie pomogą ci dostosować prezentację do oczekiwań potencjalnych odbiorców.
Podsumowując: dzięki aplikacji Hemingway twoje historie będą krótkie i treściwe!
Jest nawet aplikacja, która jest inspirowana esencjonalnym stylem mistrza. Podkreśla ona długie, złożone zdania i typowe błędy. Wrzucasz do niej swój tekst. System automatycznie wspiera cię odpowiednimi kolorami.
Jeśli widzisz długie, czerwone zdanie, skróć je lub podziel. Jeśli zobaczysz takie czerwone podkreślenie, Twoje zdanie jest za „gęste” i zbyt skomplikowane. Czytelnicy lub słuchacze zagubią się, próbując podążać za Twoją zawiłą logiką!
Kolor fioletowy? Spróbuj użyć krótszego słowa. Przysłówki i wyrażenia osłabiające (ładnie wyglądają ale nie niosą treści…) są pokazane na niebiesko. Pozbądź się ich! Zwroty zaznaczone na zielono to strona bierna – unikaj jej. Ciekawe zasady mistrza, czyż nie?