Dawno dawno temu za…
No właśnie, wiemy, gdzie! Logika i uporządkowanie świata jest jednym z kluczowych elementów storytellingu. Z doświadczenia wiemy, że to właśnie błędy w opisie świata są najbardziej problematyczne dla słuchacza. Zresztą, zobacz sam:
Mój dziadek nauczył mnie wszystkiego. Z dzieciństwa pamiętam poranki nad jeziorem, gdy razem z dziadkiem łowiliśmy ryby. Nie o łowienie zresztą chodziło, ale o rozmowy i życiu. Ale ten jeden dramatyczny poranek na zawsze zapamiętam. To była wczesna wiosna, a zimy były wtedy prawdziwymi zimami, nie to co teraz! Na rzece było więc dużo lodowej kry, gdy wypłynęliśmy z dziadkiem w ten pechowy poranek.
opowiadający historię
Jezioro czy rzeka?
Trudno się skupić, gdy widzisz niekonsekwencje w opisie świata. Jak widać w powyższej historii, autor pomylił jezioro z rzeką. A może nie pomylił? Może zmyśla tego dziadka i od początku dobrze wie, że tak NIGDY NIE BYŁO? A może to jest inna rzeka? To po co wspominał o jeziorze?
Chcąc (albo raczej na pewno nie chcąc), opowiadający tę historię niepotrzebnie „wciąga” słuchaczy do analizy i budzi podejrzenia. Dlatego opisujemy świat tak dobrze, jak potrafimy i tylko tak szczegółowo, jak jest to potrzebne.
Świat twojej historii
W opowieści biznesowej może to być miejsce spotkania z klientem, twoje pierwsze biurko, domowy fotel w którym odpoczywasz po ciężkim dniu. Ruchliwa i hałaśliwa ulica albo park o świcie, w którym zwykłeś rano spacerować i zbierać myśli przed każdym dniem pracy. Gabinet szefa. Pokój zarządu. A może stołówka firmowa w której widzisz grupę twoich współpracowników z ożywieniem komentujących jakiś plakat na ścianie? Co na nim jest, co przedstawia? A to już dalsza historia!