fragment książki Storytelling Inspiracyjny
Hak narracyjny to pierwsze zdanie lub akapit, które wypowiadasz lub piszesz. Ma za zadanie przykuć uwagę twojego słuchacza oraz wprowadzić w klimat opowiadania. Hak narracyjny może zaszokować, a na pewno powinien zaskoczyć słuchacza lub czytelnika.
Wywołuje efekt: co będzie dalej? Jednocześnie wysyła sygnał, z którym musisz się zmierzyć: aha! To nie będzie takie zwykłe wystąpienie!
Hak narracyjny jest techniką pisania tytułów maili.
Oczywiście przeczytasz wiadomość o tytule:
Mój pożegnalny mail w tej firmie do ciebie
Pominiesz natomiast mail o tytule:
Wdrożenie czatu firmowego – środa rano
Rok 1924. Najwyższe piętro budynku przy Park Avenue.
To gabinet NAJBOGATSZEGO i NAJBARDZIEJ WPŁYWOWEGO człowieka tamtych czasów. „Zarządca dusz i umysłów” to właściciel koncernu medialnego, czyli pakietu prasa – radio – wydawnictwo.
Jedynym z jego zadań było wyłuskanie nowych potencjalnych bestsellerów wśród dziesiątek rękopisów, które przynosiła mu jego sekretarka.
Gdzieś tam pośród nich kryła się PERŁA, ale nasz medialny potentat przecież nie będzie czytać każdej pozycji? Co robi? Sprawdza, czy pisarz zastosował hak narracyjny i chwycił jego UWAGĘ już na początku!
Dlatego bohater naszej historii czyta tylko pierwszy akapit, podobnie jak i Ty nie raz wyrabiasz sobie opinię o wykładzie czy prezentacji już po PIERWSZYCH kilku zdaniach.
Czyta pierwszy akapit. Jeśli jest dobrze napisany to znak, że był przemyślany i przygotowany. Wówczas losowo otwierał jeszcze książkę „gdzieś w środku” by sprawdzić styl.
Początek wystąpienia masz mieć zawsze przygotowany!
Mistrzowie storytellingu i wystąpień publicznych potrafią improwizować. Są otwarci na niecodzienne sytuacje, prowadzą dialog z publicznością, dodają nowe elementy w trakcie spotkania lub prezentacji, ale…
Ale zawsze wiedzą, jak zaczną, mają przygotowane pierwsze MOCNE zdanie.
Hak narracyjny to narzędzie pisarzy
Pierwsze zdanie książki autorzy piszą… na końcu. Wiedzą już, CO napisali w książce, są również świadomi że co jak co, ale pierwsze zdanie to każdy przeczyta!
Mają wiec ten jeden krótki moment by CHWYCIĆ uwagę, zaciekawić. Rób to samo gdy masz do przygotowania wystąpienie lub spotkanie.
Hak narracyjny jest stałym elementem każdego szkolenia ze storytellingu inspiracyjnego.
Z doświadczenia trenerskiego wiemy, że hak narracyjny jest jednym z najciekawszych elementów szkoleń. Dlatego zawsze tak przygotowujemy szkolenie, by każdy uczestnik poznał i przećwiczył przed publicznością mocny początek i nauczył się chwytać uwagę słuchaczy.
Jak zaciekawić uczestników prezentacji od pierwszego zdania? 7 przykładów haka narracyjnego w wystąpieniach publicznych:
1. Przedstaw zaskakujące dane!
Czy wiecie, że 52% pracowników każdego dnia podkrada pieniądze z firmowej kasy?
2. Zacznij od historii
Opowiem Wam o Piotrze, który w pierwszym tygodniu pracy pobił się z klientem. Dziś, jako dyrektor działu obsługi Klienta…
3. Pokaż paradoks lub sprzeczność!
Czy wiecie, że co drugi przełożony szkoli i kształci pracowników swojego zespołu, aby ich potem przekazać bezpośredniej konkurencji?
4 Zacznij od wstydliwej anegdoty!
W pierwszy dniu pracy wchodziłem do windy z wiceprezesem, ale ponieważ był ubrany w jaskrawą kurtkę sportową, życzliwie skierowałem go do wejścia dla kurierów informując, że paczki zostawiamy na recepcji.
5. Zastosuj metaforę lub porównanie.
Mówi się, że dobry szef jest jak deszcz na pustyni: zjawisko bardzo rzadkie, ale jak się już pojawi, to wszystko ożywa!
6.Wykorzystaj rekwizyt!
Nasz zespół jest jak to jabłko: z zewnątrz błyszczące i kuszące, a w środku…
7. Zadaj pytanie do grupy i daj im zadanie do wykonania!
Na początek odwróć się do kolegi lub koleżanki obok, poproś ją o portfel, wyciągnij tyle pieniędzy na cele charytatywne, ile sam zawsze chciałeś dać!