Dlaczego wyzwanie i stawka jest ważniejsza niż życie?
Stawka większa niż życie! Czy to możliwe? Oczywiście, bo przecież emocjonujemy się tylko tymi historiami, w których O COŚ chodzi! A kibicujemy tylko tym bohaterom, którzy CZEGOŚ chcą i Z CZYMŚ się zmagają!
Porównaj te dwie historie:
Julka potrzebuje 300 złotych. Pechowo zgubiła wczoraj w szkole zawieszkę do swojego iphone. Do zawieszki, wiadomo, jest przymocowany case, wiec też trzeba by zmienić, żeby pasował. A jak już będzie w sklepie, to dobrze wymieć też folię ochronną. Stara ma już 2 miesiące, a Julia kocha swojego iphone.
Pierwsza Julia
Julka potrzebuje 300 złotych. Matka Julii jest przerażona – skąd pod koniec miesiąca wziąć takie pieniądze? Na początku miesiąca też łatwo nie jest, ale co ona znowu wymyśliła? No jasne… Razem z klasą jadą do nowo otwartego muzeum. Bogu dziękować wejście bezpłatne i dojazd komunikacją miejską. Ale trzy stówy? Po chwili przez łzy Julka się przyznaje do winy. Obiecała, głupia, że zaprosi całą klasę na pizzę bo oni obiecali że wtedy I TYLKO WTEDY przestaną ją przezywać że jest biedna. Pizza dla całej klasy? Czy ona naprawdę wierzy, że WTEDY rówieśnicy ją zaakceptują?
Druga Julia
Wyzwanie jest miarą siły twojej historii
Im większe wyzwanie, tym bardziej utożsamiasz się z bohaterem. Obie Julie potrzebują 300 złotych, ale dobrze widać, gdzie stawka jest wyższa. Wyzwanie pokazuje, co się stanie najgorszego, gdy bohater nie osiągnie swojego celu?
Jak przygotować wyzwanie w ramach biznesowego case study? Przypadek Akademii Biznesu DELOITTE
Razem z Klientem opracowaliśmy następujące sposoby, jak postawić przed uczestnikami Akademii Biznesu konkretne wyzwania, wciągnąć ich do rozwoju, zaciekawić i utrzymać ich uwagę. Kontekstem projektu jest budowanie marki pracodawcy i prerekrutacja. Całość akademii była spójną historią jednego przedsiębiorstwa, a projekt mocno zakorzeniony w realiach pracy doradczej konsultantów firmy.
Oto sposoby, które wykorzystywaliśmy w czasie Akademii, by case były wyzwaniami:
- Znajdź błąd: case study zawiera nieprawidłowość, zadaniem uczestnika jest ten błąd znaleźć
- Niejednoznaczna informacja: celem uczestnika jest znaleźć sposób, by ją wyjaśnić
- Ślepy obszar: tych informacji brakuje, należy wykazać się proaktywnością, by je znaleźć
- Ustal priorytety: co jest ważne, a co jest tylko szumem informacyjnym?
- Podejmij decyzję! Wybierz i zdecyduj
- Zażądaj danych: czego potrzebujesz? Znajdź sposób by te dane otrzymać.
- Sytuacja się zmienia! W trakcie case zmieniamy istotne warunki, tak jak w życiu!
- Oceń i reaguj: tego oczekuje Klient
Wyzwanie w storytellingu to stawka gry, wciąga i angażuje.
Uczymy klientów i firmy, jak stosować storytelling, a powyższy case pokazuje, że wykorzystywanie ciekawych i dobrze napisanych historii może być świetnym wyróżnikiem w pozyskiwaniu talentów do organizacji.
W czasie wystąpienia w którym stosujesz opowiadanie biznesowych historii, trzymaj się zasady: im większe wyzwanie, tym bardziej wciągająca jest twoja opowieść!