by admin

Storytelling to umiejętność tworzenia i opowiadania historii, aby inspirować, utrzymywać uwagę i angażowania do zmiany.

To zdolność budowania historii w oparciu o proste modele: znajdź BOHATERA, opisz ŚWIAT – MIEJSCE AKCJI, postaw przed bohaterem WYZWANIE, opowiedz przygodę, która prowadzi do MORAŁU.

Historia to doświadczenie opowiedziane słuchaczowi tak sprawnie, by ten mógł je sobie wyobrazić jako rzeczywiste. Czy doświadczenie musi być prawdziwe? Nie musi, podobnie jak bohater może, ale nie musi być prawdziwy. Podobnie jak miejsce może być wymyślone, stworzone przez storytellera. Ważne jednak, by opowieść była spójna logicznie, a tego można się nauczyć!

Czy storytellingu można się nauczyć?

Pracując z menedżerami każdego szczebla widzimy następujące kroki i etapy tego procesu:

BAZA – nie znam więc nie używam.

Jestem bezpieczny w środowisku danych i tabel. W biznesie nie ma miejsca i czasu na opowiadanie. Nikogo to nie interesuje, jestem specjalistą więc koncentruję się na swojej specjalizacji. Dodatkowo i tak nie potrafię tego robić więc nie próbuję. W czasie prezentacji stosuje slajdy. Fakty same się obronią, tak jak dobry produkt sam się sprzeda.

PRÓBA – słyszałem, spróbowałem.

Wiem że dziś trzeba się starać, by pozyskać uwagę i wyróżnić się. Od kiedy awansowałem na szefa zespołu widzę, że coraz mniej robię rzeczy specjalistycznych, a coraz więcej pracuję z ludźmi. W czasie prezentacji spróbowałem zobrazować dane przykładem i wyszło to nawet dobrze.

ROZWÓJ – chcę się rozwijać.

Im dłużej jestem menedżerem, tym częściej jestem na świeczniku. Widzę, ze zmiany w naszej firmie i branży galopują. Chcę potrafić wspierać ludzi, myślę że nawet mój własny przykład jest dla nich inspirujący. Szukam sposobu, by inspirować ludzi. Sam nie raz szukam inspiracji w czasie wykładów czy oglądając filmy i widzę, że najbardziej trafiają do mnie treści wzbogacone historiami czy anegdotami. To jest mistrzowskie i chcę tak potrafić! Mam konkretne przykłady i historie, których używam ale nie wiem, czy robię to dobrze…

W DRODZE DO MISTRZOWSTWA- sprawnie stosuję

Jako lider połowa mojej pracy to ludzie. Rozmawiam z nimi, jestem gotowy elastycznie opowiadać o sobie czy organizacji. Szukam skutecznych sposobów by zostać zapamiętanym. Stosuje storySELLing do klientów, bo wiem, ze opowiadanie o produkcie jest nieskuteczne. Czytam i oglądam wiele treści w sposób świadomy, starając się rozszyfrować, jak mistrzowie to robią, że są tak skutecznymi storytellerami? Mam feedback o swoich wystąpieniach publicznych i wiem, jak ludzie odbierają moje opowieści. Sprawnie operuję strukturami i jestem w tym twórczy!

Jak uczyć się storytellingu?

Opowiem ci historię o Abrahamie Lincolnie, który słynął z ciętego dowcipu i nieskończonej ilości anegdot na każdy temat. Skąd on je wszystkie brał?

Ponoć, będąc jeszcze młodym prawnikiem, niejednokrotnie przysłuchiwał się rozmową doświadczonych radców prawnych, którzy opisywali casusy w których Joan McVilck pozywa hrabstwo Austin o kradzież pastwiska. I setki innych.

Jak je wszystkie zapamiętać? Przyszły prezydent robił notatki i wkładał je… do swojego słynnego cylindra!

W ten sposób zapamiętywał setki historii. Z doświadczenia pracy z liderami i menedżerami wiemy, że warto mieć przygotowane historie, na różne biznesowe okazje.

Story – re – telling

Uczy się gotowych schematów i skryptów, gdyż nie ma w tym nic wstydliwego, aby… podkradać pomysły innych. Dlaczego?

Wykorzystując twórczo schematy i skrypty tworzymy zupełnie nowe historie. Nawet, jeśli są zbudowane w oparciu o podobne konstrukcje. Przeczytaj o tym TUTAJ

Czy umiejętność opowiadania historii uczyniło nas ludźmi?

Język i komunikacja była przełomem w rozwoju ludzkości. Można nawet powiedzieć że konkretny gen (na przykład FOXP2) sprawił, że nasz praprzodek stał się CZŁOWIEKIEM. Dlaczego jednak OPOWIEŚĆ opowiadane gdzieś przy ognisku, a nie „czysta” wymiana informacji jest nośnikiem cywilizacji i kultury?

Bo opowieści potrafią wybiegać WSTECZ, opowieść o tym co BYŁO ma wartość edukacyjną.

Bo opowieści potrafią wybiegać DO PRZODU, opowieść o tym co może być pozwala planować.

Historie inspirują uczą i wspierają wprowadzanie zmiany. O ile sztuczna inteligencja dobrze już sobie radzi z wdrażaniem MODELI STORYTELLINGU, o tyle kreatywna, autentyczna i trafna historia jest wciąż – a może i zawsze będzie – domeną człowieka.

  • Kreatywna – czyli taka, która w oparciu o znany schemat niesie nowe treści i nowe przesłanie.
  • Autentyczna – bo tylko człowiek potrafi opowiedzieć historię o sobie samym i swoich własnych zmaganiach.
  • Trafna – powiedziana we właściwym czasie do właściwych ludzi.

Storytelling w sytuacjach biznesowych – od gromadzenia doświadczeń do opowiadania historii

Masz w rękach cenne skarby zawodowych i życiowych doświadczeń. Jak zamienić je w inspirujące historie? Jest wiele zawodowych sytuacji, w których odwołujesz się do swoich przeżyć. Zobacz te trzy:

  • Czasami ktoś cię o nie zapyta (na przykład rekruter). Rekrutacja, najbardziej oczywisty moment życiowo – zawodowy, w którym jest szansa by ciekawie opowiedzieć, CO zrobiłeś.
  • Czasami sytuacja tego wymaga (prezentacja). Przygotowujesz zawodowy PITCH, jako gość lub prelegent na konferencji czy prezentacji sprzedażowej. Na początku dobrze się JAKOŚ przedstawić i sprawnie opisać swoje zawodowe doświadczenia.
  • Czasami sam decydujesz, że to dobry moment by tymi doświadczeniami się podzielić (jesteś nowym szefem). Jako menedżer przygotowujesz swoje EXPOSE SZEFA. Uważasz, że podzielenie się swoimi przeżyciami będzie rozwojowe i inspirujące dla nowego zespołu.

    Wszędzie tam pomocnym będzie storytelling inspiracyjny!


Comments 1

  1. illo eaque tenetur deserunt omnis aliquam qui eos quia fuga pariatur aperiam ab deleniti sit. nesciunt qui perferendis animi aut et harum aut pariatur deserunt quae sit aut. veritatis culpa quis nihil

Leave A Comment